V prípade, že sa živnostník (samostatne zárobkovo činná osoba) rozhodne zamestnávať, je nutné si uvedomiť, že voči Sociálnej poisťovni má táto osoba rovnaké povinnosti v rámci jeho zárobkovej činnosti ako doposiaľ a navyše aj ako zamestnávateľ.
Okrem štandardných povinností ako je prihlásenie nového zamestnanca pred nástupom do jeho zamestnania, je treba navštíviť poisťovňu a prihlásiť sa v pobočke Sociálnej poisťovne podľa miesta zamestnávania a to do 8 dní odvtedy, kedy začal subjekt zamestnávať. V rámci osobnej návštevy obdrží subjekt vstupné číslo SSN a grid kartu. Následne (najbližší nasledujúci deň) sa subjekt dokáže dostať do svojho konta, kde dokáže spraviť všetky potrebné úkony (prihlášky, odhlášky, zaslanie ELDP alebo vstúpiť do registra zamestnávateľov a pod.). Čo sa týka odhlásenia zamestnanca, je nutné túto skutočnosť poisťovni ohlásiť najneskôr v deň nasledujúcom po zániku aktivity zamestnanca. Taktiež je zamestnávateľ povinný ohlásiť poisťovni skutočnosť, v prípade, že už ďalej nezamestnáva žiadneho zamestnanca, a to prostredníctvom odhlášky z registra zamestnávateľov. Všetky tieto úkony sa v súčasnosti robia výlučne elektronicky, a teda papierové podávania formulárov už poisťovňa neakceptuje.
V zásade dokážeme konštatovať, že samostatne zárobkovo činná osoba sa okrem podnikateľa stáva aj štandardným zamestnávateľom a je teda povinný si plniť všetky svoje povinnosti včas, aby neprišlo k zbytočným sankciám zo strany Sociálnej poisťovne.