Splnomocnenie na komunikáciu s daňovým úradom
Od 11.01.2016 Finančná správa spustila obojsmernú elektronickú komunikáciu v rámci spotrebných daní. Táto nová služba nesie so sebou tiež nové prístupy a oprávnenia na portáli (okrem už zrealizovaného prístupu k osobnému účtu alebo spisu daňového subjektu). Tí používatelia, ktorí sú na portáli registrovaní ako štatutári/zákonní zástupcovia boli automaticky priradení k používateľom, ktorí majú všetky oprávnenia. Každý štatutár si však môže zvoliť svojho zástupcu, ktorého poverí v daňovom konaní. Z dokumentu musí byť však jasné:
-
Kto je splnomocniteľ
-
Kto je poverený konať
-
Aké právomoci má splnomocnenec
-
Časové ohraničenie – ak je relevantné.
V mimoriadnych situáciách môže správca dane vyzvať daňový subjekt, aby splnomocnenie doplnil o potrebné alebo spresnil jeho obsah alebo rozsah. Zástupca subjektu koná v rozsahu plnomocenstva, ktoré je spísané písomne alebo ústne do zápisnice správcu dane. Plná moc alebo splnomocnenie môže byť buď:
-
Generálne – oprávňuje zástupcu na všetky úkony
-
Obmedzené – oprávňuje zástupcu výlučne na určitý druh úkonov
-
Individuálne – oprávňuje zástupcu výlučne na špecifikovaný úkon (podľa znenia v splnomocnení).
V zmysle daňového poriadku nemusí byť splnomocnenie notársky overené. Platnosť splnomocnenia nie je ohrozené ani skutočnosťami – ako je zmena názvu firmy, zmena sídla, zmena právnej formy, zmena konateľov a pod.