Čo je potrebné vedieť z pohľadu účtovníctva, ak si chcete zaplatiť reklamnú kampaň
od zahraničného dodávateľa? Akou legislatívou je nutné sa riadiť? Je rozdiel, ak ide
o dodávateľa z iného členského štátu Európskej únie a dodávateľa z tretích krajín?
Mnoho slovenských podnikateľov využíva možnosť spropagovať si svoju spoločnosť
prostredníctvom reklamnej kampane (Facebook, Google AdWords a pod.). Pred objednaním
takejto služby by si mali byť vedomí povinností, ktoré im vyplývajú zo zákona č. 222/2004 Z.
Z. o dani z pridanej hodnoty.
V rámci dane z pridanej hodnoty je nutné si ozrejmiť, aký subjekt je samotným
objednávateľom reklamnej kampane (či ide o platiteľa dane z pridanej hodnoty, alebo
ide o subjekt, ktorý nie je registrovaný pre daň z pridanej hodnoty) a kto je dodávateľom
reklamnej kampane (či ide o subjekt z tretích krajín alebo ide o subjekt pochádzajúceho
z iného členského štátu Európskej Únie). Na základe § 15 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z.
z. o dani z pridanej hodnoty je miestom dodania služby zdaniteľnému subjektu miesto,
kde má subjekt uvedené sídlo spoločnosti. Ak zahraničný dodávateľ poskytne klientovi
pochádzajúcemu zo Slovenska reklamnú kampaň, miesto zdaniteľného plnenia je v sídle
alebo mieste podnikania slovenského subjektu. Z uvedeného vyplýva, že daň z pridanej
hodnoty prizná a následne odvedie slovenský subjekt.
V prípade, ak je klient, ktorý chce využiť reklamnú kampaň osoba, ktorá nie je
registrovaná pre daň z pridanej hodnoty, miestom dodania reklamnej služby je tuzemsko.
Povinnosť platiť daň má teda príjemca služby. Medzi povinnosti subjektu bez riadnej
registrácie IČ DPH patrí nutnosť registrácie sa pre daň z pridanej hodnoty podľa § 7a Z. z.
o dani z pridanej hodnoty ešte pred prijatím samotnej služby, objednať si reklamnú kampaň
z iného členského štátu Európskej únie pod prideleným IČ DPH, dodávateľ služby vystaví
faktúru bez DPH. Následne do 25 dní po skončení kalendárneho mesiaca, kde vznikla daňová
povinnosť je osoba povinná podať daňové priznanie DPH a zaplatiť daň. V uvedenom prípade
nevzniká nárok na odpočítanie dane.
Čo nastáva však v prípade, ak reklamnú kampaň poskytuje dodávateľ z iného
členského štátu Európskej únie subjektu, ktorý je riadne registrovaný pre daň z pridanej
hodnoty? Čo sa týka postupu, ten je v podstate veľmi podobný ako pri osobe, ktorá nie je
registrovaná pre daň z pridanej hodnoty. Subjekt má však povinnosť podať daňové priznanie
do 25 dní od skončenia zdaňovacieho obdobia – kalendárny mesiac alebo kalendárny
štvrťrok. Subjektu vzniká nárok na odpočítanie takejto dane. Daňová povinnosť z hľadiska
dane bude nulová.
Čo však nastane v prípade, ak dodávateľom je osoba pochádzajúca z tretieho štátu?
Miestom dodania uvedenej služby bude tuzemsko a osoba, ktorá je povinná platiť daň bude
príjemca reklamnej služby. V prípade, ak reklamnú kampaň využije osoba, ktorá nedisponuje
IČ DPH, nevzniká mu povinnosť registrácie DPH. Je však povinný podať daňové priznanie
DPH a tiež daň zaplatiť. Osobe nevzniká nárok na odpočítanie dane.